onsdag den 8. juli 2015

Dag 2 - Første skoledag

I dag var en god dag. Jeg startede dagen ud med at stå op kl 7 og spise morgenmad sammen med min værelseskammerat. Hun er rigtig sød og kommer fra Italien, og hun kan (heldigvis) godt engelsk, så det er lidt nemmere at snakke sammen. Hun kan heller ikke særlig godt tysk, så vi er ret meget i samme båd, hvad angår det at kommunikere med vores værtsfamilie. 

Efter vi spiste og var klar, skulle vi afsted med bussen hen til skolen. Kvinden i værtsfamilien, hendes lille baby-søn og en veninde (der kom ud af det blå) fulgte med os hen til og i bussen. De gik med os helt hen til skolen. Vi havde ikke fået noget at vide om hvor og hvornår bussen gik -eller noget helt så simpelt som hvilken bus vi egentlig skulle med. Men det tænkte vi ikke videre over, før da vi skulle hjem... Men bussen mindede ret meget om de danske, bortset fra at der næsten ingen siddepladser er, så vi stod alle op og den var tæt pakket. Man behøvede heller ikke engang at vise sit buskort, når man gik ind. 

 photo image.jpg2_zps7phrmnjt.jpg

Vi ankommer til skolen, og jeg bliver meget nervøs (igen). Vi bliver fordelt på nogle forskellig hold alt efter niveau, og jeg kommer på holdet "Maoam 2" - alle holdene hedder noget med slik-navne, jeg ved ikke hvorfor. Vi sætter os ind i klasseværelset, som egentlig er meget fint. Af eleverne derinde er der en anden dansker som er meget sød, så jeg kan snakke lidt med hende. Jeg snakker også med en svensker, en nordmand og en spanioler. Undervisningen følges slet ikke som skole, som jeg lidt havde frygtet. Det var meget sjovt og hyggeligt, og jeg kunne for det meste godt følge med i, hvad læreren sagde. I dag gik det meste af timen med at introducerer hinanden og at tale om stereotyper om de forskellige lande. Undervisningen i dag varerede fra 9-12.

 photo image.jpg1_zpsqpyaenum.jpg

Efter undervisningen er det meningen at vi skal spise frokost. Men jeg og min værelseskammerat har altså ikke fået madpakke med, selvom at værtsfamilien skal give en det med. Så jeg går sammen med nogle andre piger rundt i byen og finder et supermarked og køber noget mad. Det viser sig at der har været meget bøvl med det med værtsfamilie og mad, da der også er andre, der ikke har fået madpakke med. Der er endda en dreng, som hverken har fået aftens-, morgen- eller middagsmad! Men det bliver fikset til i morgen, da EF (rejseselskabet) ringer til de forskellige værtsfamilier omkring det. Da jeg og min værelseskammerat kommer hjem, bliver vi da også mødt med en undskyldning. 

Men efter frokostpausen, skulle halvdelen af den svenske og danske gruppe ud på en byrundtur. Vi gik rundt i hele Lindau - også ude på selve øen Lindau, og det var rigtig hyggeligt. Vi var lige været ude i en park for at lave nogle "kom sammen"-øvelser, og det var meget hyggeligt. Nu vil jeg til at gå i seng, så: auf widersehn!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar